tisdag 19 april 2011

Part three: Practitioners as Innovators: Emergent Practice in Personal Mobile Teaching, Learning, Work, and Leisure by Kukulska-Hulme and Petit edited by Mohammad Aly (2009)




Part three: Applications of Mobile Learning
Practitioners as Innovators: Emergent Practice in Personal Mobile Teaching, Learning, Work, and Leisure

AGNES KUKULSKA-HULME
JOHN PETTITINSTITUTE OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY
THE OPEN UNIVERSITY
UNITED KINGDOM


Abstract

Mobile devices have become commonplace tools, yet little is known about how individuals use them in their teaching, learning, work, and leisure. We report on an investigation into personal mobile device use by students and alumni from the global master’s degree in online and distance education offered by the Institute of Educational Technology at the Open University (UK). The study identified various types of activity undertaken, and focused on emerging issues in relation to innovative practices. Participants described their uses of four types of device, the frequency of specific uses, and their views on the attractions and disadvantages of mobile learning. The chapter is intended to inform those who are interested in the potential of mobile learning, designing learning for a specific type of device, or who own a mobile device and are simply looking to make better use of it in the future.


Här tar de upp att mobilt lärande har nått ett stadium där dess teknik är så utbredd och spridd världen över att utbildare idag har börjat använda sig av den i sin utbildning. Den är nu öppen för innovation och för inte så länge sedan var den bara tillgänglig för forskare och specialister. Här är ett exempel på vad de menar Evidence is provided by the availability of case studies that show how educators are taking advantage of mobile learning to bring about significant enhancements and transformations in their teaching practice (see for example JISC 2005;Manolo 2006).”


Detta tycker jag är bra och något som vi som lärare borde sträva att försöka utveckla detta mera. Tekniken är ju nu 2011 än mer tillgänglig, utspridd och utvecklad än vad den var när det här skrevs 2009. Utvecklingen har lett till att majoriteten av mobilanvändarna idag har någon form av Smartphone. Inom en snar framtid så tror jag att runt 80-90 % av eleverna har tillgång till varsin Smartphone. Varför då inte använda tekniken i undervisningssyfte?

Målet med undersökningen var följande : Our research aims to contribute to the understanding of innovative practice at the level of the individual empowered by a personal mobile device and social networks that may amplify or modify its use.
Dom tittade på användandet av mobiltelefoner, smartpphones, PDAs, MP3 spelare i fem olika aktiviteter: Undervisning-lärande-arbete-socialt interagerande-underhållning
Här är två listor på upplevda fördelar och nackdelar med att använda mobila enheter i relation till inlärning:

What’s Special?

When asked about what they considered to be new and innovative about their experience of learning with mobile devices, respondents mentioned that the devices were always available, flexible, convenient, portable, inexpensive, easy to check again and again, and they mentioned the sense of being in control. Other aspects highlighted were as follows:

Access to online data to support fieldwork

Immediate contact with parents of disruptive pupil

One can retrieve the most up-to-date material

Learning while on the move

Multimedia modules on the fly

To be able to read blogs while traveling

Ability to carry different types of media

Using “dead time/hostage time”

Could log thoughts electronically

To keep up with email and online discussions

With headphones, more immersive than a book or video


What’s a Problem?

When asked about the single biggest disadvantage that mobile devices bring them in relation to their learning, respondents mentioned issues of cost, privacy, and security or confidentiality of one’s mobile number. Technical or ergonomic issues were:

Battery problems, lost files

Device is unreliable, it jams, speakers are poor

Lack of WiFi in many locations

Fiddly small screen, tasking on the eyes; best used as audio devices

Interaction issues were also signaled:

Easy to get distracted

Text-based message lacks inflection

Lacking interactive multimedia

Interaction can be clumpy and stilted

Everything has to be short and small making meaningful interaction difficult

Limit to the depth of thinking and learning


De här visar tydligt på de styrkor och svagheter vi har att beakta när det gäller mobilt lärande. Jag tycker dock att fördelarna uppväger nackdelarna och att många av nackdelarna går att förebygga med en genomtänkt planering.


I deras slutsats så ser jag spår av det som jag tycker är viktigt nämligen att vi måste ta reda på hur vi bäst använder oss av den resurs som nu finns tillgänglig för att berika undervisning. Men då måste vi också sätta oss in i tekniken och arbeta fram metoder att använda oss av. Intresset för att använda mobila enheter finns ju bevisligen redan och det känns ändå som att vi ändå bara är i början av denna utveckling och att ingen riktigt vet vart den kommer att ta oss in i framtiden.


We have uncovered a vast range and diversity of ways in which a mobile device can be used to support different aspects of an individual’s teaching and learning, and interactions with others. Since the devices are so personal, we think it is both challenging and important for educators and learners to find out how others are managing to use their mobile devices to help them in their teaching and learning. To enable this to happen, we need to find good ways of sharing and disseminating information about making effective use of the capabilities of mobile devices in education.”


/Helge Lundgren


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar