måndag 7 mars 2011

Part One: Current State of mobile learning av John Traxler edited by Mohammed Ahly (2009)

Part One: Advances in Mobile learning

Current state of mobile learning av John Traxler
Den betar av statusen för var mobilt lärande är nu och vart den är på väg och vad som måste göras för att den ska blir framgångsrik.  Här är ett citat  som jag tycker beskriver läget på ett bra sätt:

 "With increased popular access to information and knowledge anywhere, anytime, the role of education, perhaps especially formal education, is challenged and the relationships between education, society, and technology are now more dynamic than ever. The use of wireless, mobile, portable, and handheld devices are graduallyshort-term trials to larger more sustained and blended deployment. And increasing and diversifying across every sector of education, and across both the developed and developing worlds. It is gradually moving from small-scale, to world wide.


Så sant så sant, det formella lärandet är inte längre så formellt och alla elever idag är väl betrodda med nya sätt att ta del av information och lära sig tack vara datorer, internet, smarttelefoner och vad man kan göra med det. De flesta Grundskolor/Gymansieskolor/Universitet använder sig idag av den nya tekniken i form av skolportaler med intranät som man kan logga in sig på via internetuppkoppling.

Jag håller även med om följande:
 "Mobile learning using handheld computers is obviously relatively immature in terms of both its technologies and its pedagogies, but is developing rapidly."

Trots flertalet "case studies" så framstår fortfarande mobilt lärande som tämligen oklart. När det slutligen bli "definerat" så kan man ta fram evaluerings-metoder för att säkra kvalitén på utbildning med hjälp av mobilt lärande. Det är då man kan försäkra sig om att utvecklingen går åt ett gemensamt håll. Som det är idag så finns det många aktörer som agerar i eget intresse för att ta markandsandelar för just deras produkter. Det vi också bör förstå är att mobilt lärande skiljer sig från traditionell e-learning med hjälp av datorer. De har en begränsning pga att de inte är så "uppgraderings-bara" rent hårdvarusmässigt som en PC är. Man har inte så många möjligheter att lägga till/koppla till andra hårdvaruresurser de är heller inte lika lätt och installera nya program som inte följde med produkten. man är ganska bunden till vad tillverkaren har erbjudit från början.

En annan viktig aspekt som belyses är också detta:
"Mobile devices create not only new forms of knowledge and new ways of accessing it, but also create new forms of art and performance, and new ways of accessing them (such as music videos designed and sold for iPods). Mobile devices are creating new forms of commerce and economic activity as well. So mobile learning is not about “mobile” as previously understood, or about “learning” as previously understood, but part of a new mobile conception of society."

Det är kort sagt det nya koncepetet och hur vi ska använda oss av det när det gäller utbildning som är det väsentliga. Det är dock för tidigt för att utvärdera den hittills då den fortfarande är i sitt utvecklingsstadie och inga konkreta enhetliga  mätmetoder kunnats ta fram. En sak står dock säker enligt John Taylor och jag kan inte annat än hålla med:

"The synergy between mobile learning and distance learning, however, holds enormous potential."

John Traxler is reader in mobile technology for e-learning and director of the Learning Lab at the University of Wolverhampton. John has co-written a guide to mobile learning in developing countries and is co-editor of a book on mobile learning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar