onsdag 1 juni 2011

Anpassningen gentemot de verksamhetsbehov som identifierats i uppgift 2

Anpassning gentemot de verksamhetsbehov som identifierats i uppgift 2

Min anpassning i verkligheten för att kunna utföra uppgiften blev följande. Eftersom jag är tjänstledig från min tjänst som Idrottslärare och befinner mig i Santiago, Chile när jag läser denna kurs så har jag varken tillgång till lokal eller elever när jag väl ska verkställa min projektplan. Jag fick då vara innovativ och använda mig av redan inspelat material som jag tagit med min mobiltelefon och som innehåller ridning. Ridning är ju också en sport eller Idrottsaktivitet så jag tyckte att det kunde passa bra till min redovisning.

Här i Chile så har jag bara tillgång till Open Office i min dator så därför valde jag den, vanligtvis brukar jag arbeta i Powerpoint men jag tycker att det fungerade lika bra i Open Office Impress. När det gäller videoredigeringen så behövde jag inte anpassa någonting eftersom jag även vanligtvis använder mig av Windows MovieMaker i min undervisning. Däremot så kan jag inte lägga ut och visa upp min färdigredigerade instruktionsfilm som är gjord i kvalité för projektor som det var tänkt i projektplanen då den är för stor att föra över (32,2Mb) då jag sitter med ett långsamt mobilt bredbandsmodem när jag arbetar. Därför så la jag ut en lägre kvalité på filmen (5,65Mb) som gör sig bäst att spela upp på mobiltelefon eftersom den har en upplösning anpassad för små skärmar.

När det sedan gäller sista delen som handlar om Webbportalen Hjärntorget som jag även kommer åt här ifrån Chile så är det ännu inte i fullt bruk. Så därför fick jag bara visa hur man lägger ut mappar och filer i personalrummets aktivitet som vi pedagoger använder oss av. Principen är densamma så jag tycker att min instruktion i Impress-presentationen väl visar hur den skulle ha sett ut i skarpt läge. Eftersom jag gjort detta arbete helt själv och med hjälp av det material som jag hade färdigt filmat och fotat från min dotters ridlektioner så blev ju aldrig resursfrågan som jag belyste i uppgift 2 något som behövde beaktas. Jag har min mobiltelefon, laptop-dator, mobila bredband och inloggningsuppgifter till Hjärntorget samt gratis mjukvaran från Open Office samt det som ingår i operativet Windows 7 till förfogande och jag anser att jag är fullt kapabel att använda dessa. :)

/Helge Lundgren

1 kommentar: